W systemie Millennium Księgowość istnieje możliwość zaksięgowania faktury związanej z księgowaniem zakupu towarów i usług spoza Polski - jednym wpisem.
W tym celu po stronie kosztów należy przejść do zakładki Koszty/Faktury kosztowe, kliknąć przycisk Dodaj wydatek i wybrać jeden z szablonów kosztowych w zależności od transakcji, jakiej dokument dotyczy.
Firma rozliczana na KPIR
1. W przypadku WNT (wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów) kolumna 10 należy wybrać kategorię dotyczącą zakupu towarów/materiałów. Zalecany jest szablon Zakup materiałów i towarów, gdzie znajduje się ta kategoria.
W przypadku, gdy WNT powinno zostać zaksięgowane w kolumnie 13 Pozostałe wydatki, wówczas należy wybrać na fakturze kategorię Materiały biurowe. Ta kategoria podstawia się automatycznie przy szablonie Artykuły biurowe i spożywcze.
2. W przypadku Importu usług należy wybrać kategorię Pozostałe usługi. Zalecany jest szablon Administracja IT, gdzie znajduje się ta kategoria.
Firma rozliczana na ryczałcie
1. Dla WNT należy wybrać kategorię Zakup towarów i materiałów - zmienić tę kategorię należy w szablonie Koszt - ryczałt - ogólne.
2. Dla importu usług należy wybrać szablon Koszt ryczałt - ogólne, a kategorię - Pozostałe usługi.
Po wybraniu jednego ze wskazanych szablonów nie należy zmieniać kategorii, ponieważ są one odpowiedzialne za prawidłowe uwzględnienie podatku VAT w pliku JPK_V7.
Zaksięgowanie kosztu do KPIR
Wcześniej wybrany szablon należy uzupełnić wprowadzając dane z faktury kosztowej. Podczas wpisywania danych w wierszu Pozycja na fakturze, w polu Stawka VAT - wybrać NP (nie podlega). Dzięki temu wartość faktury zostanie uwzględniona w KPIR.
Zaksięgowanie podatku VAT naliczonego i należnego
W celu uwzględnienia prawidłowych wartości w rejestrze VAT podczas uzupełniania szablonu faktury zakupu istnieje możliwość zastosowania dodatkowego parametru Generuj odwrotne obciążenie. Parametr ten pojawi się w momencie, gdy w danych adresowych kontrahenta zostanie ustawiony kraj inny niż Polska.
Zaznaczenie parametru Generuj odwrotne obciążenie spowoduje wyświetlenie dwóch dodatkowych pól: Data naliczenia VAT oraz Data odliczenia VAT. W tym miejscu należy oznaczyć miesiąc, w którym podatek VAT powinien zostać ujęty w odliczeniu oraz naliczeniu.
W chwili zaksięgowania dokumentu pierwotnego utworzą się 2 faktury wewnętrzne (o tym samym numerze dokumentu oraz z tą samą nazwą kontrahenta). Faktura wewnętrzna na naliczenie VAT-u wytworzy się w zakładce Fakturowanie/Faktury, natomiast na odliczenie VAT-u dokument zostanie wygenerowany w zakładce Koszty/Faktury kosztowe. Działania, tj. Cofnięcie zatwierdzenia, Zatwierdzenie, Stornowanie albo Usunięcie dokumentu pierwotnego spowodują analogiczną zmianę faktur wewnętrznych, natomiast edycja faktury wewnętrznej nie wpłynie na dane dokumentu pierwotnego.
W celu weryfikacji faktury wewnętrznej należy w zakładce Fakturowanie/Faktury lub w zakładce Koszty/Faktury kosztowe z lewej strony ekranu w filtrze Rodzaj dokumentu zaznaczyć - Faktury wewnętrzne:
Dokument pierwotny po stronie kosztów należy zawsze wystawić ze stawką VAT - NP. Natomiast faktury wewnętrzne automatycznie ustawione są ze stawką 23%, dlatego jeżeli w Polsce dany towar lub usługa jest opodatkowana inną stawką VAT należy ręcznie zmienić wartość na dwóch dokumentach wewnętrznych, wybierając z listy odpowiednią stawkę podatku.
W przypadku zaksięgowania dokumentu z odwrotnym obciążeniem za pomocą IDV/IBV, tworzą się faktury wewnętrzne w kopii roboczej. W związku z tym, po zaksięgowaniu dokumentu pierwotnego należy zatwierdzić faktury wewnętrzne.
Czy ten artykuł był pomocny?
To wspaniale!
Dziękujemy za opinię
Przepraszamy, że nie udało nam się pomóc!
Dziękujemy za opinię
Wysłano opinię
Doceniamy Twój wysiłek i postaramy się naprawić artykuł